Beleggen in digitale transformatie

Digitale transformatie. Veel bedrijven zijn allang bezig met zichzelf digitaal transformeren, maar sinds corona heeft deze trend een snelheid aangenomen die niemand had voorzien. Plotseling waren we massaal verplicht onze dagelijkse bezigheden digitaal voort te zetten. Sinds de pandemie zijn er daarom nieuwe trends ontstaan binnen de wereld van digitale transformatie. Als belegger kan je inspelen op deze trends, omdat het beursgenoteerde bedrijven treft. Vijf trends worden besproken.

1. Massaal gemakzuchtig

Tegenwoordig verwachten we allemaal een uitstekende klantbeleving. We willen onze aankopen kunnen doen via een app, die er op en top gelikt uitziet. Betalen doe je met iDeal of via een afterpay-methode. Bestellingen verwachten we aan huis geleverd en het liefst nog een beetje snel ook. 

digitale transformatie

Klanten zijn veeleisender geworden dan vroeger; we willen gemak, gecombineerd met het beste product voor de beste prijs. Omdat meer bedrijven hierop inspelen wordt de concurrentie heviger.En als gevolg daarvan verwacht de klant nóg meer. Bedrijven die niet meebewegen met de ‘seamlessly customer journey’ verliezen klanten aan de concurrentie. Deze trend kan doorgetrokken worden naar de toekomst. Met een beetje fantasie kan je inbeelden hoe het nog gemakzuchtiger kan. Vanaf de bank thuis met een VR-bril een winkel binnen wandelen bijvoorbeeld? Een jurkje passen om vervolgens via Google Assistant of Siri te vragen of je deze kunt afrekenen. Eén druk op de knop via Apple Pay en huppa, het jurkje ligt noggeen dag later bij je op de deurmat.

2. Data als routekaart

De versnelde digitalisering levert een hoop extra data op. En data, dat is tegenwoordig het nieuwe goud! Via data analytics kunnen bedrijven de klant volgen, veranderende klantbehoeften spotten, bedrijfsprocessen efficiënter inrichten en zo relevante inzichten ophalen die een verhaal vertellen. De juiste inzichten, maar vooral ook de juist conclusies trekken uit deze inzichten, zorgenervoor dat bedrijven snel kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Niet enkel de demand-side levert data op, ook de supply-side geeft relevante inzichten. Bedrijvenwillen real time connected zijn met leveranciers, om bevoorrading efficiënter te laten verlopen. Nee-verkopen is verleden tijd, aangezien data precies kan vertellen wanneer er nieuwe vooraadden ingekocht moeten worden. Data storytelling is essentieel om up-to-date te blijven met de digitalisering, want anders wordt een onderneming ondergesneeuwd door concurrentie.

3. No digital without physical

Digitale transformatie gaat verder dan enkel digitaliseren. Een cruciale factor is het menselijke aspect dat erbij komt kijken. In de praktijk zien we van nature vaak weerstand bij werknemers als bedrijfsprocessen digitaal worden getransformeerd. Werknemers worden onzeker over de continuïteit van hun baan of vinden het lastig om met nieuwe technologieën (samen) te werken. Omscholing is daarom belangrijk. Een organisatie moet aandacht besteden aan het ontwikkelen van een juiste mindset van haar werknemers. Degenen die een passie voor digital hebben zijn snel verkocht, maar hoe neem je collega’s mee die technologie maar iets voor ‘nerds’ vinden? De ‘interne adoptie’ van digitale transformatie bepaalt of een digitale transformatie succesvol verloopt. Interactie, trainingen, hubs en workshops kunnen helpen om de digitalisering op te nemen in de bedrijfscultuur.

digitaal

4. De juiste infrastructuur is key!

Het is geen nieuws dat IT-landschappen een hoop complexiteit met zich meebrengen. De inrichting van een IT-landschap van een onderneming kent verschillende lagen, waarbij tools en applicaties met elkaar communiceren. Hier komt een hoop specialistische kennis bij kijken. Een gedeelte van het IT landschap wordt daardoor vaak ‘ge-outsourced’ aan partijen die er meer verstand van hebben, wat het allemaal nóg complexer maakt. Het risico dat op de loer ligt is een onbeheersbaar IT-ecosysteem en onmogelijke informatiemanagement. 

De behoefte aan ‘slimme’ tools groeit. Data moet in the cloud worden opgeslagen, zodat het met verschillende tools kan communiceren. Eén van de redenen dat we vooral start-ups succes zien behalen binnen de IT-sector is omdat deze bedrijven from scratch zijn begonnen. Hun IT-landschappen zijn eenvoudig ingericht. Grote bedrijven daarentegen zijn verplicht om hun data-management structuren te simplificeren naar een overzichtelijkere versie. Met alle informatie van dien is dit vaak een complexe opdracht, waar soms jaren overheen gaan. Er mag geen data verloren gaan. Verouderde IT-infrastructuren verhinderen ontwikkeling en groei. Om deze reden ontstaat er meer vraag naar begeleiding van digital consultants.

Digitale transformatie gaat verder dan enkel digitaliseren. Een cruciale factor is het menselijke aspect dat erbij komt kijken. In de praktijk zien we van nature vaak weerstand bij werknemers als bedrijfsprocessen digitaal worden getransformeerd.

#5 Be aware for hackers

Waarbij we eerst nog in de veronderstelling waren dat corona één seizoen zou meedraaien, blijkt de realiteit dat tante Cor here to stay is. Het oude normaal keert niet terug. In de toekomst gaan we hybride werken, waarbij een deel van het team op kantoor werkt en het andere deel vanuit huis. Want eerlijk is eerlijk, thuiswerken bracht ook voordelen met zich mee. Tools om beter met elkaar te kunnen communiceren en samenwerken in de online wereld zijn belangrijker geworden en daar zien we de markt op inspelen. Tegenwoordig is er voor elke side-activiteit binnen een bedrijfsproces wel een app te vinden. De focus van de digitale transformatie richt zich op samenwerking tussen mens en technologie.

De stijging in digitale vergaderingen brengt risico met zich mee. Er wordt gevoelige informatie gedeeld en besproken en dat biedt een kans voor cybercriminelen. Cyber risk management is eenindustrie die groeit, vooral omdat cybercriminelen zich blijvend lijken te ontwikkelen. De regelgeving binnen deze industrie neemt ook toe; denk aan de Nederlandse telecomwet en de Europese General Data Protection Regulation (GDPR). Het is belangrijk dat bedrijven hun IT-processen ombuigen om aan deze regelgeving te voldoen, anders lopen ze het risico dat digitale bedrijfsprocessen worden stilgelegd.

DEGIRO BANNER

Investeren in digitale transformatie

Er zijn twee manieren om als belegger in te spelen op de trends binnen de wereld van digitale transformatie. Enerzijds kan je investeren in bedrijven die digitale tools aanbieden. Deze bedrijvenzien een stijging in hun sales, als gevolg van de versnelde digitalisering. Zo steeg de omzet van het bedrijf ZOOM (video-conferencing) in het vierde kwartaal van 2020 met maar liefst 369%! Anderzijds kan je ook kijken naar bedrijven die succesvol digitaal transformeren. Zo staat een INGbekend om haar vooruitstrevendheid wat betreft online banking. In dit artikel van Sprout lees je welke Nederlandse bedrijven vooruitstrevend zijn in hun digitale transformatie proces.

De kern van de zaak

Beleggen is een methode om vermogen op te bouwen. Uiteindelijk wil je er geld mee verdienen. Echter, beleggen kost ook geld. Via de kernselectie van DEGIRO kan je op de kosten besparen, omdat je dan over een bepaald aantal ETF’s geen transactiekosten hoeft te betalen.

Welkomstactie DEGIRO

Ben je geïnteresseerd om ook te starten met beleggen, maar heb je nog geen account? Een populair platform onder jongeren is het beleggersplatform van DEGIRO. Als je via deze link een account opent bij DEGIRO, krijg je € 100 aan gratis transactietegoed. Liever eerst een review lezen over deze broker? Klik dan hier!

Disclaimer

Beleggen kent risico’s. Je kunt je inleg verliezen. YoungTrader is geen financieel adviesbureau. De content zoals gedeeld op de website en op het Instagram-account van YoungTrader bevat in geen enkel geval financieel bindende adviezen. Meer informatie? Lees de algemene voorwaarden.