Interesse in investeren in elektrische auto’s via de beurs? Duurzaamheid staat in alle landen op de politieke agenda. Waar het vroeger ging om een extraatje als een bedrijf zich richtte op duurzaamheid, is het tegenwoordig een must voor bedrijven om te overleven. Dat blijkt uit de volgende wetswijziging: Het Europees Parlement heeft gestemd voor een verbod vanaf 2035 op de verkoop van modellen met een verbrandingsmotor. Daarbovenop heeft Joe Biden beloofd dat tegen 2030 50% van de nieuwe auto’s die in de Verenigde Staten worden verkocht, elektrische voertuigen zullen zijn. Terwijl traditionele autofabrikanten de taak op zich nemen om hun business model opnieuw te positioneren, azen nieuwe spelers op marktaandeel in deze hard groeiende sector.
Ze strijden om een first mover advantage. Snellaadstations, gigafabrieken en solid-statebatterijen: bedrijven investeren enorm veel om marktaandeel voor zich te winnen. In deze blogpost duik ik in de industrie van electric vehicles. Met laadstations, batterijen en fabrikanten bestaat er veel diversiteit in deze sector. Welke aandelen zijn gekoppeld aan elektrische mobiliteit op de markt?
Investeren in elektrische auto-fabrikanten
- Tesla. Als we aan elektrische auto’s denken, dan is het eerste merk waar men aan denkt: Tesla. En terecht. Tesla kan in één cijfer worden samengevat: 23.000%. Zoveel procent steeg de aandelekoers maar liefst in 12 jaar. Wow. Naast een goede prestatie op de beurs, is het electric vehicles bedrijf ook het meest winstgevende autobedrijf ter wereld. Dus zelfs ten opzichte van haar traditionele concurrenten, doet Tesla het goed. Het bedrijf profiteert van zijn geografische diversificatie en een verticaal bedrijfsmodel. Ze produceren bijna alles zelf. Van de fabricage van batterijen tot de verkoop van modellen, met inbegrip van de exploitatie van een eigen oplaadnetwerk. Het opereert daardoor vrij onafhankelijk. Het aandeel van Tesla is te vinden via de ticker TSLA.
- NIO en Xpeng Motors Azië zit niet stil als het om de productie van electric vehicles gaat. Van de vele Aziatische fabrikanten behoren de Chinese NIO en Xpeng Motors tot de leiders in de aziatische markt. Deze twee bedrijven verkochten elk meer dan 90.000 voertuigen wereldwijd in 2021. China is hun thuismarkt en bovendien ’s werelds grootste automarkt. Maar de Europese markt veroveren staat op de to-do list bij beide bedrijven. Analisten verwachten dat NIO zijn omzet volgend jaar met 78% zal verhogen en Xpeng met 88%. De twee fabrikanten zijn herkenbaar aan de beurs-tickers NIO en XPEV.
Investeren in fabrikanten van laadstations
Elektrische auto’s en laadstations gaan hand in hand. Een toename van electric vehicles, betekent automatisch een toename aan laadpalen. Het Europese plan voor een groene transitie genaamd Fit for 55 vermeldt een doelstelling dat over 3 jaar op elke 60 km een snellaadstation moet zijn gevestigd. Dat staat gelijk aan dagelijks zo’n 14.000 nieuwe laadstations. Welke fabrikanten strijden om deze afzet?
- Fastned. Deze Nederlandse start-up is gespecialiseerd in ultrasnelle laadstations. Je auto laadt volledig op in ongeveer 20 minuten. Het bedrijf heeft 200 operationele stations in Europa. Volgens analisten zouden de inkomsten dit jaar 34 miljoen euro moeten bedragen. Fastned is vindbaar op de beurs via de ticker FAST.
- TotalEnergies. Je zult het niet snel verwachten, maar ook oliegiganten doen mee aan de strijd om marktaandeel als het om laadpalen gaat. Best ironisch, toch? De focus ligt op energietransitie, want vroeg of laat moeten deze megabedrijven toch meebewegen als ze een toekomst willen. Total heeft 200 miljoen euro geïnvesteerd om zijn Franse en Belgische stations aan te vullen met laadpalen. Dit bedrijf is op de beurs te herkennen aan de ticker TTE.
- Shell. Niet te vergeten de Britse Shell. Dit bedrijf heeft zich aangesloten bij een club fabrikanten: Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz Group en Ford Motor. Het gezamelijke doel van deze verschillende spelers is om in de komende drie jaar 1000 stations en 7000 laadstations met hoog vermogen te bouwen en exploiteren. Shell is op de beurs te vinden via de ticker SHELL.
Je zal het niet snel verwachten, maar ook oliegiganten doen mee aan de strijd om marktaandeel als het om laadpalen gaat.
Investeren in fabrikanten van elektrische auto’s
- Mercedes-Benz Group. Mercedes richt zich op solid-state batterijen, die beloven dat een e-car maar liefst 1000 kilometer kan rijden zonder op te laten. Volgens cijfers van het Internationaal Energieagentschap zal de vraag naar dit type batterij tegen 2021 verdubbelen. Deze specifieke technologie is de heilige graal voor de auto-industrie. Mercedez is te herkennen aan de ticker MBG.
- QuantumScape. Dit bedrijf is sinds 2020 beursgenoteerd en specialist in solid-state batterijen. Investeerders zoals Bill Gates en Volkswagen hebben maar liefst 300 miljoen dollar in het bedrijf geïnvesteerd. Het bedrijf beweert een technologie te hebben ontdekt die de autonomie van voertuigen met 80% kan verhogen in vergelijking met conventionele batterijen. Door lithium te besparen, verlagen deze type batterijen de productiekosten, aangezien de batterij tot 40% van de kosten van een elektrisch voertuig kan uitmaken. Het aandeel is op de beurs te vinden via de ticker QS.
Investeren in traditionele autofabrikanten
- Stellantis. Dit bedrijf zegt je waarschijnlijk niet zoveel, maar de merken Peugeot-Citroën en Fiat-Chrysler wel. Ze zijn in het verleden gefuseerd en zo ontstond Stellantis. Het bedrijf heeft als doelstelling om fully elektrisch te zijn in 2030. Met 136.000 elektrische voertuigen die in de eerste helft van het jaar in Europa zijn verkocht, heeft de groep de tweede plaats in Europa ingenomen op dit gebied. De ticker van Stellantis is STLA.
- Volkswagen. Met zo’n 452.900 verkochte elektrische modellen in 2021 ligt Volkswagen nog steeds ver achter Tesla, maar is het van de traditionele fabrikanten de Europese leider op het gebied van e-cars. Om de elektrische overgang te versnellen, besloot Volkswagen om Porsche in september 2021 naar de beurs te brengen. De verwachte inkomsten uit deze operatie zullen het 70 miljard euro kostende investeringsplan van de groep voor elektrificatie voeden. Het doel is om tegen 2030 zo’n zes megafabrieken te hebben gebouwd voor batterijen, waardoor er elk jaar zo’n 3 miljoen elektrische voertuigen gebouwd kunnen worden. De tickers van Volkswagen en Porsche zijn VOW3 en P911.
Stijgende afzet elektrische auto’s
Volgens het onderzoeksbureau M. Schmidt zijn er in 2021 zo’n 1,2 miljoen elektrische auto’s in West-Europa verkocht. Een stijging van 64% in een jaar tijd. Dat is een opvallende statistiek als je bedenkt dat de Europese automarkt in een dip zit. Analisten verwachten dat tegen het einde van het huidige decennium zo’n 65% van het aantal verkochte auto’s in deze regio elektrisch zal zijn. Ook onderzoeksbureau Bloomberg toont aan dat de populariteit van elektrische en hybride voertuigen op het wereldwijde wagenpark flink groeit. Elke drie seconden wordt er een nieuw model verkocht.